Školska 2024./2025. godina
Donji Tavankut
Dečija nedelja u našoj školi
Dečija nedelja je započela zamenom uloga: učenici su na dan postali nastavnici, tetkice, majstori, dok su neki od njih menjali direktoricu, pravnicu, sekretaricu i psihologa. Đaci su bili veoma posvećeni u svojim novim ulogama, te je njihov predlog da se ovakve akcije češće organizuju.
Dečija nedelja se ove godine organizuje pod sloganom: „Ja sam dete, imam plan: tolerancija i ljubav za svaki dan” u školama širom Srbije. Ulaskom u tuđe cipele, menjajući uloge, razvijamo empatiju i međusobno poštovanje.
Drugi dan Dečije nedelje
Školsko dvorište je prostor gde učenici naše škole veoma rado provode vreme pa smo, drugog dana Dečije nedelje, organizovali akciju uređivanja školskog dvorišta. Sakupljali smo lišće, polomljene grane i čistili staze. U akciji su učestvovali učenici viših odeljenja i zaposleni škole. Na kraju smo se svi zasladili palačinkama koje su pripremale učenice osmih razreda uz pomoć kuvarice Anice i jedne od mama - Marine Mamužić.
Debatni dan
Četvrti dan Dečije nedelje je prošao u znaku debate. Osamnaestoro učenika, od petog do osmog razreda i podeljenih u dva tima: za i protiv, razgovarali su o uticaju društvenih mreža i medija uopšte na formiranje mišljenja o određenoj temi, u ovom slučaju - o kupovini školskog vozila.
Učenici su za timove birani nasumičnim izborom, te su za potrebe debate zauzeli stav koji se možda razlikuje od njihovog. Kroz debatu, kao nastavno sredstvo, đaci uče da slušaju i da uvaže stavove drugačije od svojih, te na taj način razvijaju kritičko mišljenje.
Zatim su razgovarali sa direktoricom škole o aktuelnim školskim temama, te su se dogovorili da se ta praksa nastavi i ubuduće kada za tim osete potrebu.
Tekst: Nevena Ivić
Gornji Tavankut
„Lude frizure i ludi ples”
Prva aktivnost Dečije nedelje u područnom objektu naše škole u Gornjem Tavankutu bila je „Lude frizure i ludi ples”.
Nakon plesa i defilea takmičara, žiri sastavljen od učiteljica i nastavnika, koji predaju đacima, imao je težak zadatak - da proglasi najbolje.
Najboljima su dodeljene diplome.
Dečija prava i zablude o dečijim pravima
Drugog dana Dečije nedelje u područnoj školi u Gornjem Tavankutu aktivnosti su se odnosile na dečija prava i zablude o dečijim pravima. Aktivnosti su zajedno realizovale učiteljice područnog objekta i učiteljica Gorana Koporan, na časovima obogaćenog jednosmenskog rada. Prisetili smo se osnovnih dečijih prava, a zatim je usledila prezentacija najčešćih zabluda o njima, kako iz ugla dece, tako i iz ugla roditelja i učitelja. Najčešće zablude su:
- Neka prava su važnija od drugih;
- Deca imaju pravo da rade šta hoće;
- Mala deca ne mogu da donose odluke;
- Više prava za decu - manje prava za odrasle;
- Dajemo deci prava, a šta je sa njihovim odgovornostima?
Započeli smo igru „Tajni prijatelj”. Učenici, kroz igru uloga, odglumili situacije na sledeće teme: Pravo na obrazovanje, Pravo na igru i odmor i Pravo na zaštitu od nasilja.
Ciljevi svih ovih naših aktivnosti bili su: razvijanje razumevanja dečjih prava, stvaranje empatije kroz različite perspektive i povezivanje teorije sa praktičnim situacijama.
Tekst: Tatjana Nimčević
Takmičenje u crtanju
Četvrtog dana Dečije nedelje, učenici iz Gornjeg Tavankuta, su se takmičili u crtanju. Učesnici su imali samo 15 sekundi da pokažu svoju kreativnost, crtajući različite teme kao što su komarac, avion, hamburger i pomfrit, vaspitačica, Deda Mraz, irvas Rudolf, leptir, sova i žaba.
Učenici su bili podeljeni u četiri grupe po devet članova. Treća grupa poznata kao Proslikari, osvojila je prvo mesto sa četiri pobede.
Čestitamo svim učesnicima na divnim radovima i sjajnoj zabavi tokom ovog takmičenja!
Tekst: Josipa Kojić
Ljutovo
Školska 2023./2024. godina
Donji Tavankut
U tuđim cipelama - skečevi dramske sekcije
Četvrtog dana Dječje nedjelje učenici viših i nižih razreda u središnjoj školi u Donjem Tavankutu sudjelovali su u programu ,,U tuđim cipelama“, koji su pripremili i izveli članovi dramske sekcije. Gledajući četiri skeča u različitim učionicama, ulazili smo u svijet odabranih književnih likova te smo kroz njihove životne priče i pripremljene aktivnosti nešto novo iskusili i saznali. Tako su nas Malčika i Saveta iz ,,Izbiračice“ - Koste Trifkovića, naučile da je prava ljepota u svakome od nas, posada neustrašivog kapetana Džona Piplfoksa, iz istoimene drame Duška Radovića, otkrila nam je da je znanje najveće blago, s Pepom Krstom iz pjesama Milovana Danojlića razmišljali smo o tome što je najvažnije za sretno djetinjstvo, a Pipi Duga Čarapa - Astrid Lindgren, podsjetila nas je na značaj i moć igre. Lakše ćemo ići dalje kroz život obogaćeni iskustvom hoda ,,u tuđim cipelama“ i vjerujem da ćemo nakon ovakvih skečeva drugačije i radije čitati lijepu književnost!
Dan učitelja
Učenici 1.a i 2. i 4.b razreda obilježili su Dan učitelja. Crtali su svoje učiteljice i pisali o tome zbog čega je važan učitelj/učiteljica. Radove smo izložili u holu škole. razmišljali smo o svojim učiteljicama i kroz ove radove razvijali osjećaj svijesti o važnosti učitelja i zahvalnosti prema njihovom trudu i radu. Učenici su imali priliku upoznati se i s ostalim dužnostima učitelja - pored držanja sati vidjeli su kako se upisuju sati u elektronski dnevnik i kako se vodi školska dokumentacija.
Sportski dan
U srijedu, 4. listopada, održan je sportski dan za učenike viših razreda. U aktivnostima su sudjelovali gotovo svi učenici i natjecali se u nogometu- između razrednih odjela i u igri Između 4 vatre.
Gornji Tavankut
U četvrtak 5. listopada održana je i četvrta aktivnost Dječje nedjelje u područnom školskom objektu u Gornjem Tavankutu.
Djeca su imala prilike pojedinačno se okušati u skakanju u vrećama i u nošenju jajeta u kašici. U drugom dijelu sportskih aktivnosti natjecali su se timovi u štafetnoj igri - Konobari.
Treća aktivnost Dječje nedelje u Gornjem Tavankutu bila je, djeci omiljena, kupoprodajna izložba igračaka. Učenici su mogli razmjenjivati, kupovati ili prodavati igračke po unaprijed dogovorenim pravilima na razini objekta, po simboličnim cijenama.
Po njihovim širokim osmijesima vidjelo se koliko su uživali u ovoj aktivnosti.
Ljutovo
U područnoj školi u Ljutovu, u okviru Dječje nedjelje, s učenicima od 1. do 4. razreda, ostvaren je posjet zoološkom vrtu. Upoznali smo način življenja, prehrane, ponašanje i razmnožavanje stanovnice zoološkog vrta - vidre. Podignuta je svijest odgovornosti o očuvanju ove vrste životinja i njihovog prirodnog staništa. Djeca su pokazala veliko zanimanje za saznanjem novih informacija postavljajući zanimljiva pitanja predavaču. Vrijeme nam je poslužilo, da nakon predavanja, obiđemo zoološki vrt i vidimo u kakvim uvjetima živi vidra. Zoološki vrt nije samo mjesto za izlet, već i prostor gdje se uči i čini oazu za obrazovanje, očuvanje i divljenje divljem svijetu.
Eko radionica
U područnoj školi u Ljutovu, u okviru Dječje nedjelje, s učenicima od 1. do 4. razreda, ostvarena je eko radionica - Sadnja cvijeća. Učenici su donijeli izdanke cvijeća, vaze i stare šalice u koje su zasadili cvijeće. Kroz ovu radionicu učenici su ponovili što čini građu biljke i kako ih treba njegovati. Zasađeno bilje postavljeno je na posebna mjesta u dvorištu i učionicama i čine prostor ljepšim.
Prijevod svih tekstova: Ivan Mikulić
Školska 2021./2022. godina
- Prvog dana Dečije nedelje, koja se ove godine slavi pod sloganom Dete je dete, da ga volite i razumete, učenici viših razreda su učestvovali u kvizu o poznavanju dečijih prava.
Ostale aktivnosti 4. oktobra: „Izložba igračaka” - za učenike od prvog do četvrtog razreda u Donjem Tavankutu; „Tabla prijateljstva i pisma prijateljstva" rezultat je timskog rada učenika i učiteljica u Gornjem Tavankutu; Učenici u Ljutovu su pravili ram za sliku od kartona i dugmadi i cvetova.
- Aktivnosti Dečije nedelje realizovane 5. oktobra bile su: Crtanje kredama u boji po betonu. Ovom aktivnošću deca su ostvarila svoje pravo na slobodu izražavanja kao i na svoje ideje preko veoma kreativnih i zanimljivih crteža. U školi, u Gornjem Tavankutu, aktivnost je održana na školskom dvorištu; U „Igrama bez granica" su učestvovali svi đaci i sva deca iz vrtića. Za prvu štafetnu igru pripremili su kašiku i jaje. U drugoj štafetnoj igri takmičili su se u skakanju u džakovima. Učenici viših razreda su izabrali da jedna od aktivnosti u toku Dečije nedelje bude aktivnost Zamena uloga, koju svi mnogo vole.
Na osnovu člana 15, Konvencije UN o pravima deteta (Postavljanje ili pridruživanje grupama, deca se mogu pridružiti ili osnovati grupe ili organizacije i mogu se sastajati sa drugima, sve dok to ne šteti drugim ljudima) naši učenici menjali su zaposlene u školi na njihovim radnim mestima.
- Aktivnost trećeg dana Dečije nedelje, 6. oktobra, bila je izrada figura od voća i povrća. Učenici od prvog do četvrtog razreda iz Donjeg Tavankuta su pokazali kreativnost i maštovitost pri izradi ovih figura. Figure su izložene na glavnom ulazu naše škole ispred velikog školskog panoa. U područnoj školi u Gornjem Tavankutu protekao je u navijačkoj atmosferi: Učenici su se takmičili u nekim malo drugačijim štafetnim igrama. U prvoj štafetnoj igri prenosili su lopticu u paru, pomoću plastičnih čaša. U Ljutovu su učenici pisali i crtali na temu svojih kućnih ljubimaca. U skladu sa sloganom Dete je dete, da ga volite i razumete, učenici viših razreda izabrali su da treća aktivnost, u toku Dečije nedelje, bude aktivnost pod nazivom „Čarobna krila”; Na osnovu člana 31, Konvencije UN o pravima deteta (Odmor, igra, kultura, umetnost), svako dete ima pravo na odmor, opuštanje, igru i učešće u kulturnim i kreativnim aktivnostima) naši učenici su učestvovali u kreativnoj radionici „Čarobna krila”
- Četvrta aktivnost Dečije nedelje, u četvrtak - 7. oktobra bile su „Poruke prijateljstva”. Učenici od prvog do četvrtog razreda su pisali ili crtali poruke prijateljstva svojim drugarima, a zatim znatiželjno čitali i uživali u porukama koje su upućivale na podršku, razumevanje, prijateljstvo. Iako su dečja prava sastavni deo svakog školskog dana i časa, četvrta aktivnost Dečije nedelje, u Gornjem Tavankutu, bila je posvećena isključivo njima, posebno Članu. 12. - Pravo da svoje mišljenje slobodno izrazim. Na samom početku je deci, preko prezentacije i ilustrovanih nastavnih listića, predstvljena većina dečjih prava. Usledila je aktivnost „Sve o sebi". Učenici su se i kroz crtež i verbalno predstavljali, slobodno iznoseći svoje mišljenje.
U četvrtak je sa članovima Vršnjačkog tima i Forum teatra održan debatni klub, nakon časova redovne nastave. Učenici Dunja Nimčević i Andreas Damjanoski iz 8.b razreda su bili nosioci aktivnosti i oni su istakli 13 osnovnih prava ali i obaveza koje učenici imaju, kako u školi tako i van nje. Ostali članovi su ravnopravno učestvovali u diskusiji na temu prava i obaveza učenika, komentarisali i iznosili svoja mišljenja, dajući primere iz svakodnevnog života ali i rešavajući dileme i pitanja drugih. Zaključili smo da nepoštovanje prava dece ne pogađa samo decu već da se pitanja prava dece tiču svakoga i utiču na život svih nas. Zato je neophodno da odrasli i deca, širom sveta, razumeju pojam prava, da znaju koja su njihova, da nauče da saosećaju sa onima kojima su ta prava ugrožena ali da u skladu sa pravima postoje i obaveze koje, podjednako kao i prava, moramo da ispunjavamo.
Sportske aktivnosti smo realizovali na nivou škole za mlađi uzrast od prvog do četvrtog razreda u Donjem Tavankutu.
- Na predlog članova Učeničkog parlamenta petog dana Dečije nedelje, 8. oktobra, organizovana je aktivnost „Voće za zdravlje i dečiji osmeh“. Kroz ovu aktivnost smo upoznali i Član 24, Konvencije UN o pravima deteta (Zdravlje, voda, hrana, okolina - Deca imaju pravo na najbolju moguću zdravstvenu negu, čistu vodu za piće, zdravu hranu i čisto i sigurno okruženje za život. Svi odrasli i deca treba da imaju informacije o tome kako da budu sigurni i zdravi).
Peti dan Dečije nedelje, u Gornjem Tavankutu, obeležile su interesantne aktivnosti iz nekoliko školskih predmeta. Pogledajte galeriju slika.